Informaci o úniku dat potvrdila mluvčí T-Mobile, Martina Kemrová: „Bohužel musíme potvrdit, že došlo ke zcizení a prodeji zákaznických dat.“
Jakého počtu klientů se únik dat týká, T-Mobile prý neví. Dle informací z jiného zdroje jde o údaje zhruba 1,5 milionu zákazníků. „Je to předmětem šetření policie, údaj nemůžeme potvrdit,“ reagovala Kemrová.
Operátor zatím nechce prozradit, zda se jednalo o prodej pouze jmen, telefonních čísel, e-mailových adres, či citlivějších údajů, jako jsou čísla bankovních kont.
„Ihned poté, co jsme díky důkladným bezpečnostním mechanismům zjistili, že došlo ke stažení zákaznických dat, zasáhli naši bezpečnostní experti. Případ jsme předali policii, zaměstnanec byl okamžitě propuštěn, data jsou zpět v majetku naší společnosti. V současné chvíli je případ v šetření, a proto nemůžeme poskytnout detailní informace,“ dodala mluvčí Kemrová.
Kateřina Poláčková, Senior Client Executive, MARSH, s.r.o., upozorňuje na další vlivy úniku dat: „Takovéto útoky mají zpravidla obrovský dopad zejména na renomé poškozené společnosti, což pro společnost představuje značnou újmu, neboť inciativa jejího PR týmu v rámci předmětného incidentu bude nákladnou záležitostí. Pro společnosti je důležité umět tato rizika dobře řídit, přičemž pojištění cyber risk může tato rizika a jejich dopady na firemní business výrazně zmírnit.“
Před následky útoku hackerů, se společnosti mohou ochránit různými systémy zabraňujícími kybernetické hrozbě. Odcizení firemních dat z řad zaměstnanců, se dá však ohlídat hůře. Ale i pro tyto případy zde existuje možnost pojištění, například AIG CyberEdge.
„Mechanismů na ochranu krádeže dat zaměstnancem pár existuje. Data se dají zabezpečit procesně – byrokraticky a pak různým monitorováním akcí uživatelů, avšak na úkor pohodlí a soukromí uživatelů,“ komentuje situaci anonymní expert na tuto problematiku. Podle serveru lupa.cz T-mobile pomohl s odhalením zloděje jejich obchodní partner, který ohlásil, že mu jsou data nabízena třetí osobou. T-mobile následně data zkontroloval a zjistil, že se jedná skutečně o oficiální informace firmy. Až následně kontaktoval policii.
Podle médií je tento případ největším únikam zákaznických dat v historii.
„To, že riziko kybernetických útoků na organizace i průmyslové firmy, je nesporné, nenechává již nikoho na pochybách. Jedním z nejčastějších rizik ohrožujících firemní data je neloajální zaměstnanec, jelikož ani sebelepší zabezpečení IT nemůže pokrýt lidský faktor. Odhodlanému a dobře motivovanému pracovníkovi na kritickém místě nikdo a nic nezabrání ve zneužití dat společnosti. Otázkou tedy není zda, ale kdy,“ komentuje Kateřina Poláčková.
Před sedmi lety se stala v Británii podobná situace, kdy zaměstnanec tamní pobočky T-Mobile, vynesl údaje několika tisíc zákazníků. BBC o tomto zcizení dat tehdy mluvila jako o největším úniku v dějinách země. V Česku jde však zřejmě o největší podobný případ v historii.
Komentáře
Přidat komentář